Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Friday, July 15, 2011

Susu Choklat 1 Malaysia BerBakteria


Susu 1 Malaysia Punca Keracunan


MELAKA: Jabatan Kesihatan Negeri (JKN), mengesahkan sampel susu diambil daripada Program Susu 1Malaysia yang disyaki tercemar sehingga menyebabkan 191 murid di negeri ini mengalami keracunan makanan, positif bakteria bacillus cereus dan toksinnya.


Keputusan diperoleh melalui ujian makmal dilakukan ke atas beberapa sampel susu yang diambil berikutan berlakunya lima episod keracunan makanan dilaporkan berpunca daripada meminum susu itu sehingga 25 Jun 2011.

Pengarah JKN, Datuk Dr Azmi Hashim berkata, ia membabitkan susu dibekalkan syarikat Dutch Lady selaku pembekal dilantik Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

“Program Susu 1Malaysia di bawah KPM, Kementerian Kesihatan membantu dari segi pemantauan susu di gudang simpanan dan penyimpanan di sekolah.

“Ujian makmal ke atas beberapa sampel susu itu menunjukkan terdapat kehadiran bakteria Bacillus cereus dan toksinnya dan beberapa tindakan diambil,” katanya.

Menurutnya, lima episod keracunan makanan itu berlaku di lima sekolah, masing-masing dua di Alor Gajah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Lendu membabitkan 43 murid dan SK Othman Syawal (5), dua di Jasin iaitu SK Selandar (41) dan Sekolah Rendah Agama Jabatan Agama Islam Melaka Assyakirin (13) dan satu di daerah Melaka Tengah, SK Alai (89).

Katanya, keracunan makanan didapati berpunca daripada minuman susu berperisa coklat yang dibekalkan melalui program berkenaan, yang mana baki susu di sekolah dan di gudang turut disita.

“Program ini diberhentikan sementara bagi membolehkan siasatan menyeluruh dijalankan untuk mengenalpasti punca sebenar keracunan makanan dan KPM akan menentukan sama ada program ini akan disambung atau tidak.

“Penyiasatan epidemiologi dijalankan bagi semua episod dan didapati ia berkaitan dengan meminum susu 1Malaysia yang dibekalkan dan semua murid terbabit diberi rawatan selepas mengalami gejala ringan dan tidak dimasukkan ke hospital,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan tempat simpanan susu di sekolah terbabit dan gudang di Serkam oleh Jabatan Pelajaran negeri (JPN), Pegawai Pelajaran Daerah dan pegawai dari Dutch Lady, Petaling Jaya dan didapati ia mematuhi prosedur penyimpanan ditetapkan.

Katanya, bekalan susu disita dan sampelnya dihantar ke Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan, Sungai Buloh mendapati beberapa sampel positif bakteria bacillus cereus dan toksinnya.

“Program Susu 1Malaysia di Melaka, Pulau Pinang dan Selangor dihentikan sementara sehingga dimaklumkan kemudian dan semua sekolah dimaklumkan JPN.

“Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, JKN Selangor menjalankan siasatan di kilang Dutch Lady di Petaling Jaya dan menghantar sampel susu untuk ujian makmal, namun keputusannya masih belum siap,” katanya.

Menurutnya, pendidikan kesihatan terhadap murid terutama mengenai mempraktikkan konsep Lihat, Hidu dan Rasa sebelum makan atau minum perlu bagi mencegah keracunan makanan.

Bulan lalu, akhbar ini melaporkan 82 murid SK Alai terpaksa mendapatkan rawatan disyaki keracunan makanan selepas meminum susu Program Susu 1Malaysia berikutan pentadbiran sekolah terlepas pandang arahan pemberhentian sementara program itu dibuat JPN sehari sebelum kejadian.

Pemberhentian itu dibuat berikutan hampir 100 murid dari tiga sekolah di Alor Gajah dan Jasin disyaki keracunan makanan selepas meminum susu itu, sehari sebelum kejadian di SK Alai dilaporkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...