Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Thursday, June 9, 2011

Lebai RM200 Juta


PUTRAJAYA: Polis memerlukan maklumat daripada orang ramai bagi membolehkan tindakan segera diambil terhadap ustaz Harun yang paling dikehendaki Bank Negara Malaysia (BNM) kerana terbabit dalam penipuan skim cepat kaya dan pengambilan deposit haram bernilai jutaan ringgit.

BERSALAMAN...Ismail (kanan) bersalaman dengan peserta Persidangan Jenayah Kewangan Antarabangsa 2011, semalam.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, pihaknya berusaha mengumpul maklumat sebelum tindakan sewajarnya diambil.

“Kami cuba mengumpulkan segala maklumat yang kami dapat dan kami harap mereka mempunyai keterangan tertentu untuk tampil ke hadapan (untuk memberikan maklumat)...dan usaha masih kita jalankan.


“Serah kepada kami untuk buat kerja, sampai masa... cukup keterangan kita akan bertindak,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Jenayah Kewangan Antarabangsa (ICFC) 2011 anjuran Fakulti Perakaunan dan Institut Penyelidikan Perakaunan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai tindakan terhadap ustaz Harun atau nama sebenarnya Harun Mat Saat, 45, beralamat terakhir di 70, Rumah Murah Kos Rendah, Telaga Daeng Satu, Seberang Takir, Kuala Terengganu, yang dikehendaki BNM kerana pengambilan deposit dengan jumlah cukup besar itu.

Akhbar ini sejak bulan lalu mendedahkan mengenai lelaki yang paling dikehendaki BNM itu kerana menjadi dalang bagi projek pelaburan dijalankan syarikatnya, Dina Gruop Sdn Bhd, tetapi sehingga kini gagal dikesan.




Dua ahli lembaga pengarah syarikat terbabit sudah ditahan dan sedang menjalani proses perbicaraan, namun Harun dan dua lagi pengarah syarikat itu M Bakri Kamaruddin, 50, dan Zainal Md Yusof, 47, menghilangkan diri.

Siasatan mendapati akaun ketiga-tiga mereka memiliki wang tunai RM200 juta, menyebabkan akaun mereka kini dibekukan BNM.



Dalam perkembangan lain, Ismail berkata, berdasarkan statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), kadar kes jenayah komersial di negara ini sejak enam tahun lalu meningkat sehingga 168 peratus.

Katanya, 8,952 kes jenayah komersial dilaporkan sepanjang 2005 membabitkan kerugian RM799,059 dan meningkat kepada 24,023 kes membabitkan kerugian RM917,982 pada 2010.

“Kami percaya peningkatan ini berlaku akibat sikap manusia yang tamak dan haloba.

“Sehubungan itu, kami mesti lihat daripada segi sistem yang kami ada untuk mengawal di institusi perbankan dan perniagaan.

“Kami mesti ada satu sistem yang telus dan padat mengurangkan peluang bagi mereka yang mempunyai niat jahat melakukan jenayah kewangan ini,” katanya.

Beliau berkata, polis juga menyelesaikan siasatan mengikut Akta Anti Pengubahan Wang Haram dan Anti Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) membabitkan 244 kes penggubahan wang haram dan laporan transaksi yang mencurigakan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...