Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Friday, September 16, 2011

Najib Mansuh ISA


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak mengotakan janji beliau ketika mengambil alih tampuk pentadbiran negara pada 2009 untuk mengkaji secara terperinci Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) apabila mengumumkan akta itu yang membenarkan seseorang ditahan selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan, dimansuhkan terus.

SEJARAH...Pusat Tahanan Kamunting yang sering dikaitkan dengan ISA.
Pengumuman itu dibuat Perdana Menteri dalam amanat julung kali disampaikannya sempena ulang tahun Hari Kebangsaan ke-54 dan Hari Malaysia di Auditorium Perdana, Angkasapuri di sini, malam tadi.

Sebagai ganti, kata beliau, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal mengikut Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara keamanan, kesejahteraan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.


“Di atas segalanya, kerajaan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara, apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.

“Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan yang masih dikekalkan bawah kuasa menteri,” katanya.

Dalam ucapan yang turut disiarkan secara langsung menerusi TV1 dan TVi itu, Perdana Menteri turut memberi jaminan mana-mana individu tidak akan ditahan hanya kerana ideologi politik, malah kuasa melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecuali undang-undang berkaitan keganasan.




Beliau berkata, selain pemansuhan ISA, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa, malah tidak teragak-agak meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

“Kajian semula komprehensif ini akan membabitkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.


“Kerajaan juga akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

“Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak di samping mengambil kira norma-norma di peringkat antarabangsa,” katanya.

Najib turut berjanji kerajaan mengikut Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul ketiga-tiga proklamasi darurat yang pernah diisytihar dulu ditamatkan kuat kuasanya.

“Sebagai yang ramai maklum, kecuali darurat akibat konfrontasi 1964 yang dibatalkan secara tersirat, semua proklamasi darurat lain yang diisytiharkan sebelum ini masih dianggap berkuat kuasa sehingga hari ini.

“Justeru, menginsafi bahawa realiti Malaysia sudah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan negara menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian.

“Agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka kerajaan kini, mengikut Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang diisytihar dulu, supaya ditamatkan.

“Pada hemah saya sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau,” katanya.

Beliau berkata, sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan dan pilihan yang putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupa bentuk negara pada masa hadapan yang akan diwariskan kepada generasi mendatang.

“Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latar belakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan,” katanya.

Perdana Menteri berkata, bukan satu kelemahan untuk meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri.

“Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka apakah maknanya pencapaian kita hari ini? Apakah gunanya kita merancang pembangunan negara dengan begitu tersusun sejak merdeka?

“Apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?

“Jawapannya sangat jelas yakni langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan sudah rangka dan laksanakan sejak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...