Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Saturday, August 13, 2011

Lubuk Mercun


RANTAU PANJANG: Ketika Kelantan mencatatkan kes kecederaan akibat mercun paling tinggi, Pekan Mundok di Selatan Thailand yang bersempadan Kampung Bukit Lata di sini, dikesan menjadi 'lubuk' bekalan mercun dan bunga api yang banyak dijual secara terbuka dan harganya pula dikatakan amat murah.

PILIHAN...pelbagai jenis mercun dan bunga api dijual di Pasar Mundok.
Tinjauan Harian Metro ke pekan yang meriah pada setiap Jumaat itu mendapati, bekalan yang banyak dan murah itu menarik sebilangan penduduk negara ini yang cuba menyeludup masuk mercun dan bunga api melalui pelbagai cara termasuk membungkusnya dengan rapi termasuk di dalam plastik hitam bagi mengelakkan dikesan pihak berkuasa.

Bagaimanapun, kawalan ketat anggota Rejimen Sempadan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berjaya menggagalkan percubaan berkenaan. Buktinya, berlonggok-longgok mercun dan bunga api yang dirampas, dikumpulkan di kawasan jeti.


Malah, ketika wartawan Harian Metro meninjau kawasan jeti berkenaan, ada penyeludup yang merayu kepada anggota keselamatan supaya mercun dan bunga api mereka dipulangkan semula dengan alasan hanya membeli untuk 'suka-suka'. Namun, nasib mereka tidak begitu baik kerana anggota keselamatan tetap bertegas, undang-undang tetap undang-undang.


PERSIAPAN...Pasar Mundok menjadi pilihan penduduk Kelantan mendapatkan barangan sempena persiapan raya.

Sebelum ini, Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, menasihatkan orang ramai khususnya ibu bapa tidak membenarkan anak mereka bermain mercun kerana boleh mengundang padah.

Beberapa kes membabitkan cedera akibat bermain mercun di Kelantan sebelum ini, termasuk seorang remaja yang kehilangan tiga jari tangan kiri akibat bermain mercun bola ternyata belum mampu menimbulkan keinsafan kepada orang ramai.


Dalam pada itu, pengunjung ke pekan berkenaan didapati meningkat sekali ganda berbanding kira-kira 7,000 pengunjung pada hari biasa, berikutan ramai yang mencari barangan untuk persediaan menyambut Aidilfitri.
Ini terbukti apabila parkir penuh dan bot yang digunakan untuk ke pekan itu dengan tambang RM1 setiap seorang sentiasa penuh dengan penumpang.

Seorang pengunjung dari Kota Bharu, Mazlan Che Hassan, 45, berkata, meskipun terpaksa menempuh perjalanan jauh serta kesesakan jalan raya di laluan lama Pasir Mas-Rantau Panjang, ia bukan penghalang untuk dia sekeluarga membeli-belah di Pekan Mundok.

Katanya, untuk persiapan Aidilfitri, dia dan isteri serta anak bercadang membeli kain langsir dan pinggan mangkuk kerana di harga barangan di pekan itu lebih murah sehingga RM10 berbanding di tempat lain.

"Memang di tempat lain ada menjual barangan sama tetapi di sini, harganya lebih murah.

"Cuba lihat, tempat meletak kenderaan penuh sehingga ada yang terpaksa meletak kenderaan di dalam kebun getah tetapi ramai yang sanggup datang ke Pekan Mundok," katanya yang sudah lebih lima kali ke Pekan Mundok, sejak bermulanya Ramadan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...