Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Thursday, August 4, 2011

Lebih 400 Pengusaha Kek Lapis Di Serawak Diarah Menyamak Peralatan

Gambar Hiasan

KUCHING: Lebih 400 pengusaha pengusaha kek lapis di negeri ini yang pernah menggunakan mentega berjenama terkenal disahkan mengandungi asid deoksiribunuklik (DNA) babi, diarahkan menyamak peralatan serta melupuskan stok walaupun ada pengusaha memiliki stok bernilai jutaan ringgit.



Arahan dikeluarkan Majlis Islam Sarawak (MIS) itu memberi tumpuan terhadap pengusaha kek lapis yang pernah menggunakan mentega berkenaan supaya melakukan kerja menyucikan bekas atau kelengkapan yang digunakan mengikut hukum syarak.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman berkata, pihaknya turut meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung pengharaman mentega itu. “Keputusan makmal dibuat MIS tidak boleh dipertikaikan lagi kerana ia dilakukan Jabatan Kimia Malaysia, Sarawak yang mengambil sampel mentega yang boleh diperoleh secara meluas di pasaran tempatan itu.
Jenama Mentega Yang Diimport Dari New Zealand Yang Mengandungi DNA Babi Yang Selalu Digunakan Untuk Membuat Kek Lapis Di Serawak


“Ujian berkenaan dibuat di makmal dalam negara dan disahkan mengandungi DNA babi. Jadi, wajib bagi MIS memaklumkan hal ini kepada semua umat Islam di Malaysia dan Jakim perlu mengeluar kenyataan susulan,” katanya.

Menurutnya, proses menyamak tidak mengambil masa yang lama kerana ia boleh disiapkan tidak lebih sejam bergantung kepada saiz peralatan, malah tidak menjejaskan atau merosakkan mesin pengusaha kek berkenaan.

“Pengusaha kek lapis perlu menghentikan segera penggunaan mentega jenama berkenaan,” katanya.
Isu mentega itu menimbulkan kekeliruan apabila kebanyakan pengusaha kek lapis menggunakan surat Jakim kepada syarikat pembuat mentega berkenaan mengesahkan ia halal, malah ada iklan di akhbar tempatan mendakwa mentega itu mendapat pengiktirafan pihak berkuasa berkenaan.

Berkenaan tindakan melupuskan stok kek sedia ada yang menggunakan mentega berkenaan, Daud berkata, pengusaha tidak mempunyai pilihan selain perlu melupuskan stok berkenaan.

“Kami dimaklumkan memang ada pengusaha menyediakan stok bernilai jutaan ringgit sejak tiga atau empat bulan lalu, namun hukum mengatakan ia haram kerana mengandungi DNA babi.

“Bagi pengusaha yang mempunyai simpanan mentega berkenaan dalam jumlah yang banyak, mereka boleh merujuk Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk maklumat lanjut,” katanya sambil mengarahkan pengusaha perlu menukar mentega berjenama yang disahkan halal.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...