Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Sunday, June 10, 2012

HARGA MINYAK TURUN ?



Ulasan Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri bahawa harga RON95 masih disubsidi kerajaan dan harganya tidak akan dikurangkan merupakan kenyataan yang memesongkan rakyat.

Ini kerana harga RON95 masih boleh dikurangkan apabila RON97 masih belum dijual pada paras yang sepatutnya, iaitu RM3.38 seliter.

Ini selari dengan pengumuman Ismail di Bera Khamis lalu bahawa kerajaan tidak mengenakan cukai jualan terhadap RON97, menjadikan bahan api ini dijual pada harga RM2.80 seliter.

Beliau juga berkata, sekiranya cukai jualan sebanyak 58 sen seliter dikenakan ke atas bahan api ini, maka harga jualannya ialah RM3.38 seliter. 

Harga ini masih lebih mahal daripada harga RON95 jikalau subsidi dihapuskan dan cukai jualan dikenakan (RM1.90 seliter + 58 sen cukai jualan + subsidi 70 sen = RM3.18 seliter).

Soalannya, mengapa kerajaan tidak mengenakan cukai jualan terhadap bahan api RON97 apabila kebanyakan pengguna RON97 pemilik kereta mewah?

Sekiranya kerajaan masih boleh mengurangkan harga RON95 dengan mengenakan cukai jualan terhadap bahan api RON97, mengapakah ini tidak dilakukan?

Apakah keperluannya untuk kerajaan menjaga kepentingan segelintir pemilik-pemilik kereta besar dan mewah sedangkan kebanyakan rakyat kelas bawahan bergantung kepada bahan api RON95?

Apa yang lebih mengecewakan, harga RON97 diturunkan lagi daripada RM2.90 seliter ke RM2.80 seliter dengan alasan harga minyak mentah antarabangsa telah merosot.

Apa yang aneh, semua bahan api termasuk RON97 dan RON95 ditapis daripada minyak mentah. 

Maka apabila harga minyak mentah turun, maka harga RON97 dan RON95 seharusnya turun. Mengapakah hanya harga minyak RON97 sahaja yang diturunkan?
Terdapat banyak percanggahan dan kecelaruan menteri-menteri BN semasa mereka menjelaskan perkara ini kepada rakyat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...