Glow text generator Text generator

Terima Kasih Kepada Mereka2 Yg Mengikuti Iklaneka

[ads] Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook, Blog & Tweeter Sekarang! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini #ChurpChurp

[ads] Dapatkan Produk Bioasli Anda Dan Nikmati Hidup Yang Lebih Bermakna Di sini # BioAsli

[ads] Ersano Perfume 1 lagi produk keluaran anak tempatan menampilkan 13 jenis haruman yang menawan, pastinya tiada alkohol. # Haruman Menawan Pasti Berkenan

Thursday, April 7, 2011

6-4-11


KUALA LUMPUR: “Arwah berulang kali menyuarakan rasa bimbang dengan siasatan yang dijalankan ke atasnya. Dia tidak menceritakan secara terperinci mengenai siasatan itu, tapi memberitahu sering murung hingga sukar tidur malam.”

Demikian kata Ridzuan Mamat, 46, rakan karib Penolong Pengarah Kastam Cawangan Import Eksport Pelabuhan Utara Jabatan Kastam Diraja Selangor (KDRM), Ahmad Sarbini Mohammed, 56, yang ditemui mati di tingkat satu, Bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jalan Cochrane di sini, semalam.



Dalam kejadian kira-kira jam 10.20 pagi itu, mangsa ditemui tertiarap dengan kesan kecederaan parah di kepala oleh seorang pegawai SPRM sebelum memaklumkannya kepada pihak atasan.


Ridzuan yang ditemui ketika menziarahi jenazah Ahmad Sarbini di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di sini, berkata, perkara itu diceritakan arwah rakannya itu dalam perbualan telefon di antara mereka, beberapa hari lalu.



“Saya hanya menasihatinya agar tidak takut jika berada di pihak yang benar,” katanya.

Ahmad Sarbini sering berkongsi cerita atau masalah dengan Ridzuan yang dikenalinya sejak 20 tahun lalu disebabkan hubungan baik yang terjalin di antara mereka sejak tinggal bersama di Kampung Talang, Lambor Kanan, Parit, Perak.



Ahmad Sharbini meninggalkan seorang balu berusia 40-an dan lima anak berusia antara lapan hingga 20-an termasuk anak perempuannya yang dikatakan baru bertunang awal bulan lalu.

Seorang rakan setugas Ahmad Sarbini yang enggan dikenali pula berkata, kira-kira jam 5 petang kelmarin, dia bermain tenis bersama Allahyarham di pejabatnya di Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang.


“Ketika itu, arwah seolah-olah melepaskan tekanan dihadapinya. Apabila saya tanya mengenai perkembangan siasatan kes rasuah membabitkannya, dia diam dan terus meninggalkan gelanggang,” katanya.

Tinjauan wartawan Harian Metro di PPUKM mendapati satu majlis tahlil dilakukan pegawai dan anggota kastam di perkarangan bilik mayat hospital berkenaan. Isteri dan ahli keluarga mangsa enggan memberi sebarang komen.

Sementara itu, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, Ahmad Sarbini datang ke bangunan itu untuk berjumpa seorang pegawai penyiasat kesnya dengan menunggang motosikal pada jam 8.26 pagi semalam. Menurutnya, Allahyarham antara 62 pegawai dan anggota KDRM yang ditahan SPRM dalam serbuan besar-besaran pada 1 April lalu atas kesalahan rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain.

“Ahmad Sarbini ditahan SPRM kira-kira jam 1 tengah hari 1 April lalu di Pejabat Kastam Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan membabitkan operasi 3B iaitu siasatan berkaitan kesalahan mengikut Akta SPRM 2009 kerana dipercayai terbabit dalam rasuah.

“Selepas rakaman keterangan dilakukan pegawai penyiasat, keesokan harinya kira-kira jam 12.30 tengah hari Ahmad Sarbini dibebaskan dengan jaminan,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Menurutnya, pagi semalam, Ahmad Sarbini datang semula ke bangunan SPRM menunggang motosikal Modenas Kriss untuk berjumpa pegawai penyiasat yang mengendalikan kesnya.

“Ketika itu, pegawai penyiasat terbabit sedang bermesyuarat. Jadi, Ahmad Sarbini diarahkan menunggu di lobi sehingga jam 9.30 pagi.

“Sebaik mesyuarat tamat kira-kira jam 10.15 pagi seorang pegawai membawanya ke sebuah bilik dan dia ditinggalkan di situ sementara pegawai pengiring mencari pegawai penyiasat terbabit,” katanya.

Difahamkan, bilik berkenaan terletak di tingkat tiga bangunan SPRM itu.

Mustafar berkata, bagaimanapun, sekembalinya pegawai pengiring itu ke bilik berkenaan beberapa minit kemudian, dia mendapati Ahmad Sarbini tiada.

Katanya, pegawai itu mencari Ahmad Sarbini di sekitar bangunan sebelum menemuinya tertiarap di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan berkenaan, lalu memaklumkan kejadian itu kepada pihak atasan.

Menurutnya, pihak SPRM segera menghubungi hospital memaklumkan kejadian itu sebelum melaporkannya kepada polis.

“Kami menyerahkan sepenuhnya kes itu kepada pihak polis untuk melakukan siasatan,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...