Kaedah baru aduan tribunal tuntutan
KUALA LUMPUR: Pengguna kini mempunyai satu lagi kaedah baru memfailkan aduan dengan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) iaitu menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).
Malah langkah semudah itu menjamin pengguna bahawa aduan mereka akan mendapat perhatian pegawai TTPM dalam tempoh tiga hari bekerja.
Melalui kaedah pilihan itu, yang diperkenalkan pada 15 Jun lalu, pengguna hanya perlu menaip TTPM (Nombor kad Pengenalan) (Nama Penuh) (Alamat Penuh) (Tuntutan) dan hantar ke 15888.
Ramai pengguna melihat perkhidmatan itu sebagai mudah dan memanfaatkan khususnya kepada penduduk luar bandar atau mereka di kawasan pedalaman yang kini tidak perlu berjalan jauh semata-mata untuk hanya mendaftarkan kes tuntutan.
Statistik Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan kepenggunaan (KPDNKK) menunjukkan sejumlah 4,542 kes difailkan dengan TTPM dari 1 Jan hingga 31 Mei tahun ini berbanding 2,272 kes pada tempoh masa sama tahun lepas.